Har min kat orme?

Din kat har orme, hvad ser du i din kat?

Hos de fleste katte med en mild orminfektion, der regelmæssigt er aformet, ser du næsten ingen symptomer. Hos langt de fleste katte vil du kun se den, når en orminfektion har været til stede i lang tid. Katte med orme har normalt kroniske gastrointestinale klager. I ældre killinger, der ikke er ormede, er det bare lidt anderledes. Disse unge katte kan have en masse voksne orme i tarmen, hvilket kan forårsage blokering eller tarmlukning. Afhængig af sværhedsgraden af ​​blokeringen, kan den ældre killing udvikle symptomer, der kan dø i det mest ekstreme tilfælde.

Hos en kat med orme kan du muligvis bemærke et eller flere af følgende symptomer:

• Stresset kat på grund af gastrointestinale klager
  • Dårlig tilstand eller kedelig pels
  • Diarré med undertiden orme og eller med blod
  • Normale afføring med synlige orme (oftere ser du ikke orme i afføringen) eller bændelorm
  • Pauser, muligvis med orme
  • Vægttab
  • I tilfælde af migration og lunge- eller hjerteorm kan der optræde åndenød

Tror du, at din kat har orme?

Hvis du aformer mindst 4 gange om året med en god fungerende anthelmintikum til katte , forbliver klagerne over en orminfektion normalt mild. Ormer du sjældnere, jager din kat jævnligt bytte, går din kat på en tur til det solrige Sydeuropa eller er din katts modstand ikke særlig god? Derefter kan din kat faktisk vise et eller flere af de ovenfor beskrevne symptomer. Før du begynder at orme, anbefales det at besøge din dyrlæge. Når en kat har mange orme, dør de ved at orme. Når der er et stort flok af døde orme i tarmen, kan dette forårsage tarmklager som forstoppelse. Din dyrlæge kan også se, om der er andre årsager til klagerne, og foretage en fækalundersøgelse for at få et indblik i mængden af ​​orme, men også typen af ​​orme. Når du har brug for at aforme, kan der tages hensyn til typen af ​​orm.

Forebyg orme hos katte

Voksne katte viser ikke altid, at de er inficeret med orme. Derfor anbefaler dyrlæger at orme 4 gange om året med en god fungerende anthelmintikum til katte . Når en kat er inficeret, er det meget sandsynligt, at infektionen stadig er minimal, og derfor er skaden begrænset. Desværre er der ingen produkter, der beskytter katte forebyggende, men regelmæssig aformning anbefales. For killinger og unge katte anbefales det at orme oftere i henhold til følgende skema: ved 3, 5, 7 og 9 ugers alder og derefter ved 3, 4, 5, 6 og 9 måneder.

Worming på grundlag af fækalundersøgelse

Foretrækker du ikke at orme, før du er sikker på, at din kat har orme? Så kan du få din afføring undersøgt af din dyrlæge. Baseret på resultaterne af fækalundersøgelsen kan hun indikere, om det er nødvendigt at orme, og i bekræftende fald, mod hvilke typer orme.