Hunde: Hvad skal man gøre med hudlidelser?

Mange hunde har hudlidelser

Hos hunde er hudlidelser et almindeligt og irriterende problem. Det skyldes, at huden er hundens største organ. Hos en voksen hund på 30 kg er 12 % af dens kropsvægt hud. Heldigvis er ikke alle klager lige alvorlige eller langvarige. En af de mest almindelige årsager til hudlidelser er stadig lopper. Selv om man i dag ved meget om forebyggelse af lopper på dyret, men bestemt også i det nære miljø, er det stadig et vanskeligt problem. Lopper er kendt for at forårsage, at hunde med loppeallergi bliver ved med at have klager, når der er et loppebid en gang hver femte dag.

Problemer på huden, forsvinder ikke altid hurtigt

. Desværre er det ikke alle årsager til hudlidelser i hjemmet, der kan løses lige hurtigt. Hvis der f.eks. er tale om et sår, der er større end et lille skrab, er det ofte nødvendigt at besøge dyrlægen alligevel. Sår forårsaget af andre hunde eller katte, selv hos mennesker, kan let blive inficeret. Det kan så være nødvendigt at give en antibiotikakur. Ved meget overfladiske sår er det ofte tilstrækkeligt at rense med Betadine. Hvis du er i tvivl umiddelbart efter såret, eller hvis der opstår feber efter et par dage, skal du altid kontakte din dyrlæge for at få iværksat den rette behandling.

Bakteriel infektion er ofte årsag til dyrlægebesøg

Hvis man klør sig, bider eller slikker ekstremt på huden, forstyrrer man hudbarrieren. Huden er så ikke længere optimalt beskyttet mod indtrængen af f.eks. bakterier. Der opstår så betændelser i huden. Disse bakterielle betændelser kaldes overfladisk, dyb eller meget dyb pyodermi. Ofte ligger overfladiske betændelser mellem hudfolder eller mellem tæerne og kan ofte behandles godt med speciel Etiderm shampoo og honningsalver som Dermiel sårsalve og Vetramil. Hvis der er tale om betændelser, hvor ikke kun det ydre hudlag er involveret, er det tilrådeligt også helt sikkert at besøge dyrlægen.

Mange hunde er overfølsomme over for foderingredienser

. Udover parasitter og bakterier er der et par andre årsager til hudlidelser hos hunde. Mange hunde har hudlidelser på grund af en fødevareallergi, intolerance over for visse fødevareingredienser eller er overfølsomme over for noget fra omgivelserne (atopi). Ved fødevareintolerancer reagerer hundene næsten altid på de animalske proteiner i foderet. Vi ser sjældnere at hunde udvikler en allergi over for kulhydrater som ris, kartofler, korn osv. En allergi udvikles ofte i en ung alder, men symptomer kan også opstå hos ældre hunde efter en kostomlægning. Der findes tests for at se, hvad hunden reagerer og ikke reagerer på, men i praksis beslutter man ofte at tilbyde hunden et særligt hypoallergen foder eller en eliminationsdiæt i 6-8 uger. Dette kræver dog, at hunden virkelig ikke spiser andet end den særlige diæt, da dette kan påvirke resultatet. Hvis hunden klarer sig godt efter disse 8 uger, kan det besluttes at give denne diæt resten af dens liv. Overfølsomheden over for et bestemt protein vil ikke længere forsvinde. Det er dog muligt, at hunden med tiden også bliver overfølsom over for det valgte foder, og i så fald vil søgningen desværre begynde forfra.

Når mad ikke synes at være problemet, men der stadig er meget kløe

. Der findes også hunde, som tilsyneladende er allergiske over for foderet, men som i virkeligheden reagerer på allergener (stoffer, som hunden er allergisk over for) fra omgivelserne. Man kan tænke på husstøvmider, pollen, frø og græsser. Hvis du mener, at det er tilfældet, kan det anbefales at vaske hunden med Allermyl anti-kløe shampoo efter gåturen, da du i det mindste vil reducere pollen osv. på huden. Derudover kan din dyrlæge også tilbyde anden støtte.

Hudlidelser med kløe skal du altid besøge din dyrlæge

. Kløe er ofte et meget irriterende problem for både hund og ejer. Hos hunde er der rigtig mange årsager til kløe, og for at få en korrekt diagnose er det derfor godt at lade din dyrlæge se din hund. Desuden kan hudbetændelse også forevige kløe, mens den første årsag til kløe allerede er væk. For at komme ud af den onde cirkel kan du derfor være nødt til at give din hund medicin.

-Dette er en automatiseret oversættelse-