Øjenproblemer på grund af unormalt udseende

Øjeproblemer hos hund og kat på grund af et andet udseende

Øjne er sårbare over for skader, infektioner eller andre klager, og når der er øjensklager, har dyret ofte også smerter. Hunde og katte kan få øjenklager på grund af ekstern skade som kviste eller ridse af katte over øjet. Der er imidlertid også en række arvelige sygdomme, der kan forårsage øjenklager. Derudover kan udseendet på hovedet, alderen eller enhver anden sygdom naturligvis også medføre problemer med øjnene.

Rasonale egenskaber forårsager et andet udseende

I visse hunde- og katteacer har der været ændringer i hovedets udseende gennem årene på grund af avlspolitikken eller racestandarden. Disse er faktisk uønskede ændringer for katten og hundens helbred. For eksempel er nogle dyr avlet med en snude, der er for flad, hvilket kan forstyrre normal øjenrensning og lukning. Der er hunde og katte, hvor øjehullerne ikke længere er tilstrækkeligt dybe, så øjenæblet er utilstrækkeligt beskyttet. Men der er også hunde og katte, der har for meget hud omkring øjnene, så den normale blødgøring af tårevæske ikke længere fungerer optimalt med tårstrimler og hudirritation.

Hvad er en tårestribe?

Øjne leveres med tårevæske hver gang du blinker. Dette er nødvendigt for at beskytte øjnene og fjerne snavs fra hornhinden. Normalt forlader denne væske øjet gennem en fungerende tårekanal. Nogle gange forbliver noget snavs i øjehjørnet, ligesom hos mennesker efter at have sovet. Når tårekanalen ikke fungerer korrekt, eller når der produceres for meget tårevæske, strømmer denne væske ned fra øjenhjørnet. Den fugtige og undertiden beskidte linje, der oprettes, kaldes en tåre linje. Nogle gange er en sådan rivelinje midlertidig, men der er også racer, hvor der ofte er tårelinier. Når linjen og snavs ikke er så dårlig, kan det undertiden rengøres med lidt vand på en bomuldspude. Med en længere tåreline kan det være nødvendigt at bruge en tarline remover med pleje ingredienser til underliggende hud.

Hvilken slags øjensklager ser du hos en hund eller kat, når hovedet ikke er optimalt bygget?

• På grund af hovedets unormale fysiske form kan en tårekanal fungere mindre godt, dette får tårevæske til at strømme ud, og en permanent rivelinje vil være synlig.
  • Når øjenlågene ikke lukker ordentligt på grund af tilbagegående hud eller for brede (nedre) øjenlåg, er det mere sandsynligt, at øjet bliver snavset eller tørt, og du kan se slimhinder med røde øjne i kombination med lækager af tårevæske. <Øjenlåg og huden omkring øjet indeholder hår. Hvis positionen er anderledes, kan hår komme i kontakt med hornhinden, som kan blive beskadiget og forårsage smerter.
  • Hvis øjet ikke er dybt nok i øjenkontakten, fordi øjenkontakten er for lav, er risikoen for øjet beskadiget større end normalt.