Worming af hund eller kat, som er sandt, og som ikke er?

Orm din hund eller kat, hvad er sandt, og hvad er det ikke?

Næsten alle hunde og katte bliver inficeret med orme en gang imellem. Heldigvis er der meget gode ormemidler til hund og kat for (normalt) hurtigt at fortryde en infektion. Det er dog sandt, at der er beskrevet mange usande sandheder om orme hos kæledyr, det er derfor, vi svarer på et par almindelige usande.

Hvis du ikke ser nogen orme, har hunden eller katten ikke orme

. Når en hund eller kat er inficeret med orme, kan de forårsage skade på tarmen, lungerne eller andre steder i kroppen uden at være synlige i starten. Normalt bemærkes ormene kun, når kæledyret ikke længere er i form, sænker væksten, taber sig, begynder at hoste, eller når nogle orme bliver synlige, når de opkastes eller defecerer. Så din hund eller kat kan blive inficeret med orme uden at du kan se den udefra. Hvis du allerede ser orme i afføring eller opkast uden aforming, er det muligt, at der er mange orme til stede, og det er bedre at aforme, når du har talt med dyrlægen. I tilfælde af en alvorlig infektion kan ormene, der dør under ormning, også forårsage klager.

Min hund eller kat får ikke orme, fordi jeg ormer 4 gange om året

. Desværre er der endnu ingen vandormtabletter eller pipetter, der beskytter din hund eller kat mod en orm i flere uger. Alle anthelmintika er effektive ved indtagelse eller op til 4 uger efter påføring af en ormepipette. Kun de allerede tilstedeværende orme, der er følsomme over for den anvendte anthelmintiske, dør og kommer ud gennem afføring eller opkast. I løbet af 24 til 48 timer dør ormene, der er følsomme over for anthelmintiske midler, og kommer ud med afføringen. Hvis du ser orme, ved du, at din hund eller kat blev inficeret med orme, og det kan være nødvendigt at gentage behandlingen efter ca. 3 til 4 uger. Formålet med orm er at stoppe enhver orminfektion, før dit kæledyr bliver syge af det og ikke at holde din hund eller kat ormfri på alle tidspunkter.

Er orme stressende for min hund eller kat?

Ormning er ikke en byrde for de fleste hunde og katte. Anthelmintics kan doseres nøjagtigt og er i dag af meget god kvalitet. Anthelmintics er veterinærlægemidler, og som med enhver anden medicin er det muligt, at et dyr reagerer på dem. Vi kalder dette bivirkninger, og heldigvis sker disse ikke meget ofte, men det er muligt. Det er også muligt, at din hund eller kat er overfølsom over for visse aktive ingredienser, så kan et andet lægemiddel med en anden aktiv ingrediens være løsningen. I tvivlstilfælde kan dyrlægen altid give råd om, hvilke produkter der kan eller ikke kan. Viser det sig, at dit kæledyr reagerer på mange agenter, vil du begrænse brugen af ​​aformingsmidler eller er du imod forebyggende aforming? Derefter er det muligt at få din dyrlæge til at foretage en fækalundersøgelse. Fæces undersøges derefter af dyrlægen for tilstedeværelse af ormeæg, for da ved du helt sikkert, at der er orme til stede i kæledyret. Når ormeæg findes, skal du aforme, mens du i tilfælde af et negativt resultat ikke behøver at aforme.

Er orme kun smitsom for dyr?

Dyr og mennesker ser meget forskellige væsener ud ved første øjekast, men desværre synes ikke alle ormearter også. Orme, der forekommer hos hunde eller katte, kan også forårsage klager hos mennesker. Udover forebyggende aformning (for at forhindre en stor infektion) er god hygiejne ofte måden at forhindre en infektion med for eksempel rundorm eller bændelorm (Echinococcus). Hygiejneforanstaltninger inkluderer vask af hænder, for eksempel efter at have leget udenfor eller i haven, vaske rå grøntsager og ryddet afføring af hunde og katte.

Hunde og katte, der spiser fersk kød, er mindre tilbøjelige til at få orme

. Hvis en hund eller kat kun får frisk kød, kan dette påvirke mavesyrens surhedsgrad. Folk tror undertiden, at dette får ormene til at dø af. Desværre påvirker den mere sure halsbrand ikke ormene. Orme hos hunde og katte lever hovedsageligt i tarmen, og derfra kan de bevæge sig gennem kroppen gennem blodbanen. Maven er derfor ikke rigtig vigtig i udviklingen af ​​en orminfektion. Det er sandt, at fodring af råt kød påvirker udviklingen af ​​en orminfektion. Når frisk kød ikke er frosset mindst 2 dage under 12 grader celsius, dør bendelorm ikke af, så de kan vokse i hunden eller katten. Heldigvis er de fleste rå foret kød dybfrosne.